Magnesium, een van de belangrijkste mineralen

Na calcium, natrium en kalium is magnesium het vierde belangrijkste mineraal in ons lichaam. Ons lichaam bevat tussen de 20 en 30 gram magnesium. 60% is ingebouwd in tanden en botten, 20% bevindt zich in spieren, 20% in andere zachte weefsels en lever en minder dan 1% circuleert in ons bloed. Dat we tegenwoordig veel te weinig magnesium in ons lichaam hebben heeft een aantal redenen.

Ten eerste krijgen we het vaak te weinig binnen via onze voeding. Goede bronnen van magnesium zijn volkoren granen, (groene) bladgroenten, noten, zaden, peulvruchten, pure chocolade (80% of meer cacao), chlorella en spirulina. Gewoon kraanwater of mineraalwater bevat ook nog een klein beetje magnesium.

Ten tweede kunnen we extra magnesium verliezen of verbruiken door gebruik van medicijnen of door bepaalde ziektes of voedingsgewoontes. Bijvoorbeeld langdurige diarree, plastabletten, hoge alcoholconsumptie, ziekte van Crohn, Coeliakie, verminderde maagzuurproductie, hoge inname van calcium of kalium, vitamine D-tekort. Maar ook bij aandoeningen zoals langdurige stress, diabetes type 2, een te snel werkende schildklier, veel gebruik van koffie, frisdrank, zout en suiker ontstaat er vaak een tekort aan dit belangrijke mineraal.

Klachten die een indicatie zijn van een tekort aan magnesium zijn heel divers. Constipatie, spierkramp, rusteloze benen, fybromyalgie en osteoporose (let vooral op bij extra inname calcium bij botontkalking). Maar ook verhoogde stressgevoeligheid, rusteloosheid, angst en paniekaanvallen, slecht geheugen, diverse vormen van hoofdpijn, hoge bloeddruk, hartritmestoornissen en ga zo maar door. Vroeger zagen we vaak dat calcium en magnesium samen in een supplement zaten, meestal gecombineerd met zink. Dit is achterhaald omdat calcium en magnesium juist antagonisten zijn van elkaar. Daarom is het van belang om deze mineralen apart van elkaar in te nemen (indien u echt calcium nodig heeft). Een hoge zinkinname remt de opname van magnesium, maar dit zeer belangrijke mineraal zal ik nog een keer apart bespreken.

Gezien de veelzijdige en cruciale functies van magnesium is het zeer begrijpelijk dat een (sluipend) tekort verstrekkende gevolgen kan hebben voor de gezondheid. Inname en dosering van magnesium is behoorlijk veilig maar ook hier is de kwaliteit van een product weer van belang. Bij Puur Blom adviseren we u graag en geven uiteraard een advies op maat.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *